(^_^)

(^_^)
Hati Hidup Jika BersamaNYA

Monday 12 September 2011

Bolehke Saya Jaga Awak ?


Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum...

Bolehke saya jaga awak?

     Nampaknya seperti dengan tubuh badan yang tegap,pandai silat,tinju dan fitness yang tinggi sebab saya main bola sepak dan ragbi(nampak masculinity) adalah modal yang cukup untuk saya jaga awak dari mereka yang tidak senang dengan kita waktu kita bersama..

    Tapi jika awak berjauhan,macam mana yer?xper  awak kan ada hp,iphohe lagi,blackberry lagi,boleh call,sms,video call ceritakan masalah dan kita bincang sama2,sy nasihatkan awak dan awak pun tegur perangai saya yang tak elok…

      
        Tapi kalau pihak ke-3 hadir,kacau,atau mak ayah yang xizinkan macam mana?
Laa,saya kan ada,saya akan pergi ke tempat awak,tengok siapa yang kacau tue,akan saya panggil polis,buat report,atau pergi ke rumah mak ayah awak untuk selesaikan semuanya..lagipun sy akan ambil berat semua pasal diri awak,tak kiralah rohani atau jasmani awak…biar kita sama-sama susah dan sama-sama senang…awak kan separuh dari diri saya,sakit dan letih awak,saya pun turut rasainya…

Sepertinya memang sy mampu untuk jaga awak…
Saya yakin dengan diri saya dan akan lakukan yang terbaik,akan saya serahkan jiwa raga saya untuk jaga awak..

    Fikir risau saya,duit,semangat,motivasi,roh,tenaga dan semuanya saya akan korbankan untuk jaga awak..termasuklah nyawa saya awak…

     Tapi bagaimana dengan godaan syaitan,biasakah saya menasihati awak lagi dikala saya sendiri pun tergoda dengan bisikan dan hasutannya?Sedangkan saya sendiri pun masih samar-samar meniti dan mencari mana yang betul dan mana yang nafsu…
    Dan bagaimana pula jika ujian Allah menimpa?saat bencana ujian melanda,seperti ribut taufan,tanah runtuh,tsunami atau accident kereta,atau dibunuh atau dirogol atau sebagainya  saat kita saling berjauhan….betulkah kita makhluk sepertinya mampu untuk jaga orang yang kita sayang…

Tidak sama sekali,kita silap,kita salah….

      Kita bersifat makhluk dan kelemahan itu adalah sifat kita kerna tandanya kita hamba dan kita lemah dan perlukan pertolongan..yang tidak berdaya,yang lemah,yang punyai banyak silap..kita perlukan Allah dan agama(Islam) dalam kehidupan…dan sebab itulah Allah jadikan kita makhluk yang lemah untuk kita fikir yang kita perlukanNya saat kita sedih,pilu dilanda ujian dan Allah jadikan kita makhluk yang bersifat lemah supaya kita akui kelemahan kita dan menagih simpati,belas ihsan dari Allah sebagai tanda kita hambanya..tanda kehambaan diri kita padaNya..supaya kita sentiasa sedar dan tidak sombong angkuh,dan tidak yakin sepenuhnya pada diri sendiri…

Ingatlah temanku,

      Aku tidak mampu untuk jagamu saat kita dekat atau pun berjauhan…tetapi nasihatku,engkau belajar dan kenallah agama(Islam) kerna dengannya engkau akan kenal Allah…makin byk engkau belajar agama,sebenarnya engkau makin mendekati Allah..dan bila Allah makin dekat denganmu,perhubunganmu akan dimuliakan Allah…dirahmatiNya,diberkatiNya,disayangiNya…pendek kata Allah akan pelihara kamu dari kemungkaran kerna agama itu sendiri mengajar kita supaya menjaga syariat,tidak bergaul bebas,tidak keluar dating,berdua-duaan seterusnya mengelakkan diri kita dari fitnah manusia dan maksiat…mulianya kita dan terpeliharanya kita adalah dengan beragama(islam),belajar agama,amalkan agama,dan banyakkan doa dengan sungguh-sungguh supaya Allah berikan kemudahan,taufiq dan hidayah untuk kita amalkan agama lagi dan lagi sampai kita tiada lagi dan dengan cara inilah Allah akan pelihara dan JAGA kita dari fitnah makhluk,dajjal dan semua kemungkaran…hakikatnya Allah jua yang mampu jaga aku,kamu dan kita semua….


     Aku sayangkanmu dan oleh sebab itu aku nasihatkanmu supaya belajar dan kenal agama,dalaminya kerna hanya dengan agama dirimu akan terjaga..walaupun bencana,malapetaka sekalipun yang datang melanda,jika kamu dalam beragama,maka Allah pelihara..matimu Insyallah dalam syahid di jalanNya…tidak kiralah dalam bentuk apa jua pengakhiran qalammu…

         Percayalah teman,kerna aku telah mengalaminya..aku tidak mampu untuk menjagamu,baik dunia apatah lagi di akhirat sana,kerna aku bersifat makhluk yang lemah dan ingatlah aku tidak mampu memberikan segalanya kepadamu,tidak mampu menjagamu hingga tidak disentuh api neraka jahanam,tidak mampu menjagamu dari fitnah dunia,dan juga pada mereka yang mempunyai niat yang buruk padamu tetapi ingatlah dengan mengenal Allah dan mencintai Allah,akan buahkan dan berikan kamu segalanya yang kita mahu dan perlukan kerna Dia lah yang Maha Memberi dan mencukupkan keperluan kita dunia mahupun di akhirat…

"Aku mencintai kerana agamamu dan jika kau hilangkannya dalam dirimu maka hilanglah cintaku padamu"
(Iman Nawawi)

Wallahua’lam…




No comments: